• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar

Met Minka

Deep Democracy, teamontwikkeling, mediation

  • Home
  • Aanbod
    • Teamontwikkeling
      • Teamcoaching
      • Insights Discovery
      • Systemisch Werken
    • Coaching en Mediation
    • Online aanbod
  • Deep Democracy
    • Deep Democracy
    • Opleiding Deep Democracy Level 1 t/m 4
    • Supervisie voor Deep Democracy facilitators
    • Deep Democracy in het Onderwijs
    • Creating & Holding Space
  • Minka
    • Kennismaken met Minka
    • Samenwerking
    • Klanten
  • Nieuws
  • Contact
  • Home
  • Aanbod
    • Teamontwikkeling
      • Teamcoaching
      • Insights Discovery
      • Systemisch Werken
    • Coaching en Mediation
    • Online aanbod
  • Deep Democracy
    • Deep Democracy
    • Opleiding Deep Democracy Level 1 t/m 4
    • Supervisie voor Deep Democracy facilitators
    • Deep Democracy in het Onderwijs
    • Creating & Holding Space
  • Minka
    • Kennismaken met Minka
    • Samenwerking
    • Klanten
  • Nieuws
  • Contact

Het poppetje van de week

25 september 2015 By //  by Minka Jongkind Reageer

Met enige regelmaat vertel ik mensen nog steeds het verhaal van mijn zoon en het poppetje van de week. Ik vertel dit met trots én ter illustratie dat dingen ook anders kunnen zijn dan je denkt.

Kuddegedrag

Mijn zoon was 5 jaar oud en zat in de kleuterklas bij juf Elly. Een lieve juf die het tot haar persoonlijke uitdaging had gemaakt om alle nieuwe 4 –jarige schaapjes zo snel mogelijk in de kudde te krijgen. Zo snel mogelijk rust en ruimte om lekker met elkaar te werken. Juf Elly had al vaker aangegeven dat het met mijn zoon toch wel lang duurde voordat hij zich voegde in de kudde. ‘Het ontbreekt hem aan kuddegedrag’ verzuchtte ze dan, om zich vervolgens suf te piekeren over hoe ze hem in de pas kon laten lopen. U leest het waarschijnlijk al tussen de regels door, haar streven was niet helemaal de mijne….

De achtbaan

Om haar verhaal kracht bij te zetten gebruikte ze graag voorbeelden. ‘Ik heb de opdracht gegeven om het poppetje van de week te tekenen, zodat ik kan zien hoe goed ze al kunnen tekenen’ vertelde ze me op de zoveelste middag na school ‘en nou heeft hij een achtbaan getekend’ Ik zei te herkennen dat hij inderdaad veel met kermis en achtbanen bezig was. ‘Ja’ zei ze, ‘hij wil ook gewoon niet luisteren, want toen ik hem vertelde dat dit toch niet de opdracht was zei hij ‘maar ik heb het poppetje ook getekend. De achtbaan gaat alleen zo hard dat je hem niet kan zien……’

Harry

Misschien heeft u ook een collega, een medewerker, een kind in de klas, die anders kijkt dan u. Waarvan u denkt hoe moet ik het in godsnaam brengen zodat hij ook meegaat in de koers die wij uitzetten. Ik werk veel met Deep Democracy en daar noemen we deze persoon Harry!

grappige vogeltjes

Degene die anders is, anders doet, anders kijkt. We worden er vaak ongemakkelijk van. Harry blokkeert de vooruitgang, brengt verkeerde energie in de groep, doet gewoon raar. Herkenbaar? Net zoals de juf van mijn zoon, met alle goede intenties van dien, gaan we hard aan de slag om Harry in de kudde te krijgen. En als dat niet lukt haken we af, we negeren Harry gewoon of de goede intenties van eerst zijn nu bestraffingen geworden.

Dilemma tussen struktuur en vrijheid

Hoe spannender het wordt, hoe meer we de controle willen houden en hoe strakker we worden op de struktuur. Ons blikveld vernauwt en we verklaren gedrag van anderen die anders doen als onwil of weerstand. Het effect is helaas maar al te vaak dat de betreffende persoon zich terugtrekt, stil wordt, niet meer het beste van zichzelf geeft. Daarmee hebben we Harry buitengesloten en zijn we tegelijkertijd een stem, energie, een ander geluid verloren. Niet alleen bij deze persoon, maar ook bij anderen die hun eigenheid en ondernemerschap inhouden, ze hebben via Harry ervaren dat het niet gewenst is.

Overwin uzelf – wees een OEN

Mijn zoon veranderde van school en ontmoette een juf die op onderzoek uitging. Op onderzoek om te ontdekken waar hij blij van werd, hoe hij dacht én waar hij goed in was. Het effect was dat niet alleen mijn zoon zich gezien voelde en het beste van zichzelf ging geven, ook de juf ging genieten. Van de eigenheid, de creativiteit en van het ontdekken hoeveel bijzondere kinderen ze eigenlijk in de klas had en hoe wijs en ondernemend ze samen waren.
Mijn vraag aan u – die medewerker, collega, dat kind dat anders is, ga het gesprek ’s aan als een OEN. Open, Eerlijk, Nieuwgierig. Overwin uw vooroordelen, durf het ongemakkelijk te laten zijn en laat u verrassen.

De poppetjes in de ogen!

Als juf of leidinggevende kunt u het verschil maken! Door een voorbeeld te zijn in OEN gedrag creëert u ruimte waarin uw teamleden elkaar ontdekken in plaats van bestrijden. Creëert u een team met levensenergie met teamleden die het beste van zichzelf durven geven. Een team dat elkaars poppetjes in de ogen ziet….

Categorie: Nieuws

Vorig bericht: « Leidinggeven in en na een reorganisatie
Volgend bericht: Nieuw! Secure Base Teamcoachen »

Lees Interacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Met Minka

Minka Jongkind
Van Beuningenlaan 44
3953 BS Maarsbergen


06 46211546

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Home
  • Deep Democracy
  • Teamcoaching
  • Coaching en Mediation
  • Contact

kvk: 87891832 · btw nr: NL864439180B01

Copyright © 2023 MetMinka · Privacy · Website: DKF

Beheer cookie toestemming
Met Minka plaatst cookies om de website goed te laten functioneren en om inzicht te krijgen in het bezoek aan de website. Lees het cookiebeleid voor meer informatie.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}