• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar

Met Minka

Deep Democracy, teamontwikkeling, mediation

  • Home
  • Aanbod
    • Teamontwikkeling
      • Teamcoaching
      • Insights Discovery
      • Systemisch Werken
    • Coaching en Mediation
    • Online aanbod
  • Deep Democracy
    • Deep Democracy
    • Opleiding Deep Democracy Level 1 t/m 4
    • Verdiepingstraining Deep Democracy: Stemmen in jezelf
    • Supervisie voor Deep Democracy facilitators
    • Deep Democracy in het Onderwijs
    • Creating & Holding Space
  • Minka
    • Kennismaken met Minka
    • Samenwerking
    • Klanten
  • Nieuws
  • Contact
  • Home
  • Aanbod
    • Teamontwikkeling
      • Teamcoaching
      • Insights Discovery
      • Systemisch Werken
    • Coaching en Mediation
    • Online aanbod
  • Deep Democracy
    • Deep Democracy
    • Opleiding Deep Democracy Level 1 t/m 4
    • Verdiepingstraining Deep Democracy: Stemmen in jezelf
    • Supervisie voor Deep Democracy facilitators
    • Deep Democracy in het Onderwijs
    • Creating & Holding Space
  • Minka
    • Kennismaken met Minka
    • Samenwerking
    • Klanten
  • Nieuws
  • Contact

Toepassing Deep Democracy in de klas – ervaringen vanuit de workshop

24 januari 2018 By //  by Minka Jongkind Reageer

Op zaterdag 20 januari kwamen we met leerkrachten, onderwijscoaches, beleidsmakers en internbegeleiders bij elkaar om te onderzoeken hoe we Deep Democracy kunnen toepassen in de klas.

Kennis delen of proces begeleiden

In de gesprekken die ontstonden was een vraag die opkwam: Gaat het in de klas over op een andere manier kennis uitwisselen of gaat het over patronen doorbreken? Gebruiken we de werkvormen van Deep Democracy om te zorgen dat elk kind gehoord wordt in de klas. Of gebruiken we de filosofie van Deep Democracy om echt anders les te gaan geven?

Dit zijn twee verschillende toepassingen die een ander niveau van begeleiding vragen.

Als een leraar een gesprek op voeten doet met de kinderen over een stelling uit het Jeugdjournaal is het doel dat ze leren omgaan met verschillende meningen. Dat elk kind zich leert uitspreken en dat de verschillende ideeën er naast elkaar mogen zijn. Ze worden geactiveerd om zelf na te denken.

Als je als leerkracht wil starten met een rekenles, maar kinderen blijven onrustig, kan Deep Democracy worden ingezet om even stil te staan en te inventariseren wat wijsheid is: Gaan we aan de slag met rekenen of is er nog een andere behoefte die voorrang vraagt? Deze situatie vraagt al om iets meer vaardigheden en kennis van de methodiek.

Als we het hebben over Deep Democracy inzetten om echt patronen te doorbreken in het onderwijs komen we op een ander gesprek. Dan wordt Deep Democracy een “way of life”.

Deep Democracy – toepassing in de klas

Met de inzichten konden we oogsten en ontstond er een brainstorm met toepassingen:

  • Hoe leuk om kinderen te vragen of ze nog een visje hebben ipv “heb je nog een vraag?”
  • We kunnen het principe van altijd ‘naast’ een kind met een stille of afwijkende mening staan gewoon gaan toepassen.
  • Elke dag een check out als vast ritueel met de ruimte om te zeggen wat je nog wil zeggen voordat je naar huis gaat.

……Het was een bewogen ochtend. Geraakt door de kracht en werking van Deep Democracy. Waar we vooraf dachten stapsgewijs te gaan werken kwam door ruimte te geven de onderstroom op tafel. In retrospectie eigenlijk een Ranking issue – wie heeft hier de meeste kennis of status en mag het zeggen -.

Klik hier  om het hele artikel en onze reflectie te lezen

Klik hier om meer te lezen over Deep Democracy

Categorie: Nieuws

Vorig bericht: « Samenwerking met Jitske Kramer en Human Dimensions
Volgend bericht: Nieuwe Training: Creating en Holding Space »

Lees Interacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Met Minka

Minka Jongkind
Van Beuningenlaan 44
3953 BS Maarsbergen


06 46211546

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Home
  • Deep Democracy
  • Teamcoaching
  • Coaching en Mediation
  • Contact

kvk: 87891832 · btw nr: NL864439180B01

Copyright © 2025 MetMinka · Privacy · Website: DKF

Beheer cookie toestemming
Met Minka plaatst cookies om de website goed te laten functioneren en om inzicht te krijgen in het bezoek aan de website. Lees het cookiebeleid voor meer informatie.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
Nieuw! Verdiepingstraining Deep Democracy: Stemmen in jezelf

2-daagse training Voice Dialogue voor Deep Democracy practioners.

De tweedaagse training wordt verzorgd door Robert Stamboliev , grondlegger van Voice Dialogue in Nederland en Minka Jongkind opleider en Elder Deep Democracy (level 1 t/m 4) én Voice Dialogue Practioner.

Lees meer